Barabás Tamás és az MLP gitárok

Gitár zenész magazin interjú

A Djabe zenekarral több, mint 32 országban léptek már fel a világ leghíresebb Jazz fesztiváljain vagy adtak önálló koncertet. Most éppen két turnéállomás között kérdeztük a nemzetközileg is elismert basszusgitárost az MLP basszusokról.

Miért döntöttél úgy Tomi, hogy hangszert készíttetsz? Nem találtad meg azt a hangot egyetlen gitárban sem, amit szerettél volna?

BT: Kicsit más a sztori. Van három komoly támogatóm, akik készítettek már nekem mesterhangszert, ők manapság a legelismertebbek a basszusgitár gyártó cégek közül. Az MLP története onnan indult, hogy Molnár Laci küldött egy mailt nekem pár basszusgitárját mellékelve néhány éve, nézzem meg mi a véleményem róluk. Felvettük egymással a kapcsolatot, megnéztem élőben is a hangszereket, majd felhívtam a honlapom fórumosainak szervezett egyik bassday-re. Ott próbálgattuk az első darabokat. Egy nap megkérdeztem, csinálna-e nekem egy fretless basszusgitárt, mert van egy ötletem. Ugyanakkor tudnék tanácsot is adni, milyen irányba induljon el a basszusgitár gyártás terén, ő rögtön igent mondott és megegyeztünk, hogyha beválik a fretless, Laci kérésére a nevemet adom hozzá és ez neki is kedvező lesz. Sokat beszélgettünk, kinek mi a véleménye a hangszerekről, fákról, elektronikáról. Meglepődtünk, hogy szinte mindenben hasonló a véleményünk. Nekem már nagyon pontos elképzelésem volt arról, hogy mi az, ami kell és számomra a legjobb. Mivel kéznél voltak az említett ritkaság hangszereim, azokból is sokat tudtunk tanulni, ihletet meríteni. Nem az lenne a cél az MLP-vel, hogy ezeket az aranyárban lévő hangszereket (melyekre sok-sok évet is kell várni) felülmúljuk, hanem hogy egy elérhető árban lévő hangszert kapasson az, aki megrendeli és rövid határidőn belül hozzájuthasson. Most már ott tart a dolog, hogy ár – érték, használhatóság szempontjából igencsak jól sikerültek ezek a hangszerek! A végeredménnyel nem csak én vagyok megelégedve. Azóta már számos hazai és külföldi zenész is próbálta a hangszereket és nagyon jó véleménnyel nyilatkoztak róluk.

Tudtad, hogy milyen fában és elektronikában fogod megtalálni, amit keresel? Meg lehet egyáltalán találni azt a hangot, ami a zenész fejében megszólal?

BT: Igen, nagyon is jól tudtam. Hihetetlenül sok hangszert kell megvásárolni kipróbálás szempontjából! Igen, ez egy kicsit vicces, de egy üzletben nem derül ki rögtön egy hangszer előnye, hátránya. Le kell tesztelni tisztességesen koncerten, stúdióban. Valószínű azért is vannak nagy elvárásaim egy basszusgitárral szemben, mert hangmérnökként is dolgozom már jó ideje. Sok-sok lemezen játszom vendégként is az R’n B-től a fúziós jazzig. Egyébként van bevált recept a hetvenes és hatvanas évek hangzására, amit nem árt figyelembe venni. A jó öreg Fender Jazz Bass-ek bebizonyították ezt. Az éger/rózsafa és a kőris/kőris kombinációk nagyon jellegzetessé teszik, hogy melyik évtizedben milyen szelek fújtak.

Hogy tud egy hangszerkészítő úgy nekiállni egy gitárnak, hogy közben gondolatolvasónak kell lennie, mert ha jól gondolom, vannak munkafolyamatok, ahonnan már nincs visszaút.

ML: Egy hangszer építést mindig egy alapos megbeszélés kell, hogy megelőzzön. Könnyű a dolga a hangszer készítőjének, ha valaki pontosan meg tudja fogalmazni mit is akar. De van olyan is, amikor ez nagyon nehezen születik meg. Ilyenkor a hangszerkészítőnek kell minden segítséget, információt megadni a megrendelőnek, hogy tudjon dönteni. Nálam a legfontosabb szempont, hogy a hangszer ne az én igényeimnek feleljen meg, hanem a megrendelőnek. Sosem szabad ráerőltetni a megrendelőre olyan megoldást, amiről nem tudom meggyőzni, hogy az számára előnyös. Ha ez az összhang nem alakul ki, akkor azt a megbízást nem szabad elvállalni. Tomival mint azt már ő is kifejtette, nagyon hamar közös nevezőre jutottunk. Olyannyira megbízott bennem, hogy az első gitárnál még volt egy nyakprofil próba a másodiknál már az sem. Érdekesség még, hogy az első gitárjának utolsó fázisait, pl: elektronika beszerelés, Tominál közösen végeztük. Nagyon tanulságos is volt számomra, hogy egy ilyen neves művész milyen szempontok alapján gondolkodik, pl: a potméterek kiosztásán.

Volt olyan hangszer külsőre, vagy akár hangzásban, amiből kiindultatok?

BT:A fretlessem esetében (ami időközben a Tamás Barabás signature basszusgitár lett) volt egy elképzelésem, hogy a két brooklyni nagyágyú erősségeit ötvözhetnénk, természetesen az én ízlésemnek megfelelően. Így alakult ki a singlecut felsőszarv és a kicsit fenderes testforma. Miután megálmodtam és megterveztem Laci még átfutott rajta és a végső formán az ő ceruzavonásai láthatók. Később ennek mintájára készített Laci egy bundos hangszert, amiben két dual coil pickup található. Itt egyszerre felezhető a két pickup és single coil módban 60-as pozícióban található. Ettől szép meleg hangja lett.

Beszéljünk egy kicsit a hangszerről anatómiailag!

BT: Nagy kedvencem Jaco Pastorius és az ő szandja. Kinek nem...? Ezért az égerfa testre, jávorfa nyakra esett a választás. Az éger test kapott egy egyszerű, de szép jávor topot. Igazából rózsafa fogólapot szerettem volna, de fretless esetében be kellett látnom, gazdaságosabb az ében ugyanis nem fogy el olyan hamar. Tovább gondolkodva, nem lenne rossz, ha a 70-es évek bridge pickup pozíciójában lévő hangot is hallhatnánk gitárcsere nélkül. Kiötlöttem egy jó kis pickup pozíciót. Egy darab ún. dual jazz pickupot használva (az az két Jazz tekercs található egy házon belül), ha lefelezzük a pickupot, egyik tekercs 60-as pozícióban van, másik 70-es pozícióban singe coll módban, ha pedig mindkettő megy, akkor dual coll, teljesen zajtalan a hangszedő. Hogy egy kicsit megbolondítsuk még a dolgot, az ún. healblock-ot (ez gyakorlatilag a test közepe a nyak folytatásaként) kőrisből csináltuk. Ettől pedig kicsit a 70-es szand felé mozdítottuk a hangot. Természetesen a már jól bevállt, profi hardvergyártók termékei kerülnek a hangszerekre. Elektronika ötletem is van. Épp most gyártott le a német NOLL cég kívánságom szerint egy fretless és egy bundos hangszerhez megálmodott elektronikákat. Így jöttek létre a Tamás Barabás signature elektronikák a NOLL-tól. Nagyon fontosnak tartom a Passive Tone Controllt, ami lényegében egy magas vágó mint a régi Precision vagy Jazz Bass-eken a Tone potméter. Ez mindkét elektronikában megtalálható. Lényeges különbség a frekvenciákon kívül, hogy a fretless elektronika a közép hangszínekre van kihegyezve.

Kicsit ugorjunk és nézzük meg, hogy milyen gitárok vannak az MLP eddigi kínálatában?

ML: Az MLP gitárok típusválasztékát úgy próbáltam, próbálom kialakítani, hogy a legszélesebb igényt ki tudjam elégíteni. Az évek folyamán Tomi tanácsait figyelembe véve kifejlesztettem négy olyan singlecout típusú gitárt, amelyek a jazz és fúziós zenészek igényeit hivatottak kielégíteni. Ezek a felépítésű gitárok nagyon bonyolultak, rengeteg kézimunkát igényelnek. Ezek közül is kiemelném a Barabás Tamás signature modelt, melyet Tomi már részletesen bemutatott. Ezenkívül készül még egy jazzbass típusú, ami nagyon közkedvelt.

Mi a terv az MLP-vel?

ML: A múlt év végétől együttműködést alakítottunk ki Csendes Péterrel a PMS Audio tulajdonosával. Péter az alkatrész beszerzést ill. a forgalmazást, marketinget bonyolítja. Ennek eredményeként az idén egyik beszállítónk jóvoltából kiállíthattunk a frankfurti Messén. Itt olyan megállapodásokat sikerült kötnünk német hangszedő és elektronika és hardware gyártó manufaktúrákkal melynek eredményeként olyan custom alkatrészek készülnek, melyeket kizárólag az MLP használ fel. Itt is szeretnék Tominak köszönetet mondani az elektronikai fejlesztésében adott segítségéért. Az első szállítmány már be is lett építve pár hangszerünkbe. Ezenkívül sikerült Frankfurtban olyan exkluzív fákat beszerezni, melyeket a világ vezető márkái használnak és a legújabb trendnek is megfelelnek. Alakulóban van az export kiépítése. A Musikmesse révén már szállítottunk gitárokat Olaszországba, illetve készül pár basszusgitárunk Németországba is!

Gitár zenész
2009. nyár

Menedzsment: Gramy-H Reklámügynökség Kft.
1092 Budapest, Ráday u. 40.
e-mail: djabe@djabe.com
Tel.: 06 1 217 1121
Fax: 06 1 218 0166